måndag, maj 10, 2010

En fröjdefull jul

En fröjdefull jul är den tredje romanen i Viveka Lärns serie om Saltöborna. I denna bok tänker Kabben, ägaren till restaurang Lilla Hunden, hänga sig på julnatten. McFie saknar Sara, som har öppnat hälsokostaffär med Kabbens f d sambo Lotten. Polisen Christer längtar efter Emily, som har åkt till Göteborg för att öppna ett café. Emily saknar dock inte Christer, för hon har fullt upp med att ta emot trånsjuka kunder i sin lägenhet och leka med dockskåp. Emilys pappa rymmer till Grekland med den snart åttioåriga Magdalena Månsson.

Jag har inte så mycket nytt att säga om den här boken som jag inte redan sagt när jag skrev om Midsommarvals och Hummerfesten. Dock är det lite lättare att hålla reda på alla karaktärerna nu när man har "lärt känna" dem lite grann. Men jag tycker fortfarande att de är mer eller mindre osympatiska och jag har svårt att engagera mig i deras liv. Mest tycker jag att stämningen i romanerna är dyster och deprimerade och den humor som jag tyckt mig ana i det lilla jag sett av TV-serien saknas i stort sett helt i romanerna.

Inga kommentarer: