söndag, mars 14, 2010

Midsommarvals

Jag köpte Midsommarvals och de efterföljande romanerna i serien om Saltön av Viveka Lärn på bokrean. Jag har sett något avsnitt av TV-serien och tyckte att den verkade lite smårolig, så jag antog att romanerna skulle vara lite roliga också men tyvärr blev jag besviken på den punkten.

Midsommarvals handlar om människorna på Saltön och deras midsommarfirande. Den unga änkan Sara kommer till Saltön för att hon vill ha miljöombyte efter makens död, men hon har svårt att komma undan uppvaktande kavaljerer. Sara själv är mest intresserad av den mycket äldre McFie. Hon hyr ett rum av Johanna, som är ensamstående mamma till en hemmaboende son i trettioårsåldern. Direktör Månson och hans mycket unga fru Kristina har äktenskapsproblem, liksom tobakshandlaren Blomgren, vars fru Emily lämnar honom för att bosätta sig i bilen och inleda en affär med den cykelsemestrande adjunkten Ragnar.

Och detta är bara några av de personer som romanen handlar om. Min uppfattning är att det är alldeles för många karaktärer och det gör att det blir svårt att få sammanhang i romanen. Dessutom tycker jag illa om de flesta karaktärerna och har svårt att engagera mig i deras öde. Jag tycker också att handlingen är rätt ointressant, eftersom det i stort sett inte händer något.

Inga kommentarer: