söndag, mars 28, 2010

Hummerfesten

Hummerfesten är den andra delen i Viveka Lärns serie om Saltöborna. Som titeln antyder är det nu höst på Saltön och det är dags för den årliga hummerfesten. I år kommer det dock att bli förändringar eftersom hamnmagasinet är uthyrt till Johannas son och hans pojkvän. Johanna själv har planer för henne själv och Blomgren, trots att han har återförenats med sin fru Emily. Den unga änkan Sara har flyttat in med sin passion, den pensionerade McFie, men går ändå på dejt med Ambassadören, baddräktsdesignern Philip.

Eftersom det är samma huvudpersoner i den här romanen som i Midsommarvals tycker jag att det är alldeles för många karaktärer. Lite mysko är det också att en av karaktärererna heter olika i de båda romanerna- i den första kallas han Kabbe och i den andra kallas han Kabben. Inte speciellt stor skillnad i och för sig, men inkonsekvensen retar mig lite grann. Jag tycker fortfarande att alla karaktärer är mer eller mindre osympatiska och de känns inte alls trovärdiga.

Handlingen i den här romanen är lika oengagerande som i den förra, även om vissa personers handlingar intresserar mig lite mer än andra, t ex Emilys romans med polisen Christer och Saras flirt med Philip (som jag för övrigt tycker mycket bättre om än den gamla enstöriga gubben McFie). Men det var ändå segt att ta sig igenom den här romanen och jag orkade inte läsa långa stunder åt gången för att jag blev för uttråkad.

Inga kommentarer: