torsdag, september 07, 2006

Systrar i jeans

Systrar i jeans av Ann Brashares är en ungdomsroman som främst vänder sig till flickor i yngre tonåren. Jag har sett filmen som bygger på denna första bok av tre (förmodligen så småningom fyra) böcker och tyckte att den var helt okej. Jag ville därför också läsa boken/böckerna för att jag antar att många av mina kommande elever har läst dem.

Boken handlar om vännerna Carmen, Bridget, Lena och Tibby. De ska skiljas åt över sommaren för första gången i deras liv: Carmen ska åka och hälsa på sin pappa i South Carolina, Bridget ska åka på fotbollsläger i Mexico, Lena ska hälsa på morföräldrarna i Grekland och Tibby är den enda som kommer att stanna kvar i stan. Carmen har köpt ett par jeans i en second hand-butik och det visar sig att de passar dem allihop, trots deras varierande kroppsformer. De drar slutsatsen att jeansen måste vara magiska, eller i alla fall väldigt speciella, och de bestämmer sig för att skicka jeansen mellan varandra under sommaren. Och mycket riktigt händer det dem en massa saker, både när de har jeansen och när de inte har dem. Dock inte alltid bara bra saker.

Den här boken var förstås väldigt förutsägbar, och inte bara för att jag redan sett filmen. Men jag tyckte ändå om den. Den var väldigt lätt att läsa och lätt att fastna för karaktärerna (utom Bridget, som jag av någon anledning inte gillar särskilt mycket). Den kanske inte hade så mycket att erbjuda mig som vuxen annat än en stunds avkoppling, men det är inte att förakta. Jag kommer att läsa också de andra två böckerna om systrarna i jeans; jag har redan lånat dem på biblioteket.

Inga kommentarer: