tisdag, september 05, 2006

Mitt vågräta liv

Mitt vågräta liv av Chelsea Handler har undertiteln En oblyg rapport från sängkanten och det stämmer verkligen. Detta är en minst sagt oblyg samling berättelser från Chelsea Handlers eget sexliv. Chelsea älskar män- många män. Hon tror på att hoppa i säng med dem så fort som möjligt- varför slösa tid på att dejta och sedan upptäcka att det inte finns någon sexuell kemi? Hon bjuder generöst på intima och pinsamma ögonblick, allt berättat med en stor portion humor och självdistans.

Denna bok var underhållande och jag skrattade högt många gånger. Det finns många roliga och dråpliga historier om hur hon smyger ut halvnaken från en killes hem bara för att hans penis inte är större än en konserverad prinskorv och när hon tar med sig sin bögkompis hem som kavaljer på sin systers bröllop (och sedan hämnas genom att spela bitter hustru vid hans klassträff från high school).

Men samtidigt känner jag mig en aning oroad och bekymrad. Jag är inte pryd eller tycker att sex är omoraliskt och fel, men jag tycker ändå att denna bok glorifierar tillfälliga sexuella förbindelser (ofta i samband med sprit och droger), utan att också ta upp riskerna med det. I boken antyds på vissa ställen att Chelsea Handler inte alltid mår bra av sitt i mångt och mycket självdestruktiva beteende, men det skojas bort ganska omgående.

Det är visserligen en trend i samhället just nu att framställa kvinnors sexuella äventyr i en positiv dager (t ex i TV-serier som Sex and the city) och denna bok följer med i den trenden. Kvinnlig sexuell frigörelse är förstås någonting bra, men det finns en viss risk att den påverkar unga kvinnor att bete sig på ett självdestruktivt sätt.

Hur som helst så var denna bok roande att läsa och den var också väldigt lättläst. Chelsea Handler är skådespelerska och stå upp-komiker och detta var hennes debutroman. Om hon skriver någon fler bok kommer jag förmodligen att läsa den, men jag vill inte påstå att jag kommer att aktivt hålla utkik efter någon ny roman av denna författarinna.

Inga kommentarer: