lördag, september 09, 2006

Systrar i jeans. Andra sommaren

Systrar i jeans: andra sommaren av Ann Brashares är naturligtvis uppföljaren till Systrar i jeans. Också denna bok handlar om Carmen, Bridget, Lena och Tibby. Och också denna sommar kommer de att vara åtskilda och de skickar jeansen mellan varandra. Carmen blir kvar i stan och hennes mamma träffar en ny man. Carmen blir mycket upprörd när hon lånar De flygande jeansen. Bridget söker sanningen om sin mamma och åker till Alabama för att, under falskt namn, träffa sin mormor. Där träffar hon också sin barndomskamrat Billy. Lena är kvar i stan och inser att känslorna för Kostos inte har svalnat, trots att hon gjort slut med honom. Hon drabbas också av en stor överraskning. Tibby börjar på filmcollege och tvingas göra klart för sig vilka hennes verkliga vänner är.

Jag tycker att denna bok var betydligt bättre än den första boken. Det kan kanske ha något att göra med att jag hade sett filmen innan jag läste första boken. Men troligtvis beror det på att flickornas karaktärer nu är mer komplexa och föränderliga. Visserligen är de fortfarande ganska stereotypa, men det sker ändå en viss mognad. Den enda av karaktärerna som jag fortfarande inte riktigt förstår mig på är Bridget, medan jag är väldigt förtjust i Tibby.

Eftersom det är en ungdomsroman är den väldigt lättläst och jag läste ut den på en eftermiddag. Det är dock ingen nackdel; det är skönt ibland med något lättläst och lättsmält.

Inga kommentarer: