tisdag, februari 18, 2014

Skuggsida

Förra året läste jag en deckare som hette Mörk jord av Belinda Bauer (eftersom jag var usel på att blogga om de böcker jag läst förra året har jag inte skrivit om den) och jag tyckte att den var riktigt bra, trots att jag inte är någon älskare av deckare. Därför köpte jag ytterligare två böcker av henne på bokrean, varav Skuggsida var en.

Skuggsida är hennes andra roman och även den utspelar sig i det lilla samhället Shipcott och man får möta några av karaktärerna från hennes första roman igen. Denna gång hittas en äldre kvinna mördad i sin säng och mördaren har inte lämnat några spår efter sig. Utredningen övertas av en påstridig kriminalinspektör och byns polis Jonas Holly känner sig åsidosatt. Dessutom verkar det som att någon i byn följer varje steg han tar och anklagar honom för att inte sköta sitt jobb. Ytterligare ett mord inträffar och anklagelserna börjar mer likna hot. Jonas Holly, som oroar sig för sin sjuka fru, startar en egen jakt på mördaren, men varken hoten eller morden upphör.

Denna roman var till en början mer som en vanligt deckare än hennes första roman, men mot slutet kom en twist som jag inte hade förutsett och det uppskattade jag väldigt mycket. Det som är tråkigt med deckare är just att de oftast är så förutsätgbara och det var inte denna. Dock gillade jag ändå inte riktigt slutet, men jag gissar att det kanske kommer en slags uppföljning i hennes nästa roman, som jag också köpte på bokrean.

En annan sak som gör att jag uppskattar Belinda Bauers böcker är att hon skriver mycket bättre än de flesta deckarförfattare. Språket är mycket bra och hon är också mycket bra på att beskriva karaktärer så att de inte blir för stereotypa, så som de ofta blir i deckare. Jag är väldigt förtjust i Belinda Bauers sätt att skriva och hennes intriger, så jag ser fram emot att läsa fler böcker av henne.

Inga kommentarer: