torsdag, februari 27, 2014

Lill-Tarzan å jag

Lill-Tarzan å jag av Johan Hedenborg har undertiteln En berättelse från världens bästa land och man förstår att den är tänkt att vara en sorts samhällskritik. Boken handlar om skådespelaren Johan Hedenborgs (känd från bl a 80-talsserien Varuhuset) uppväxt i förorten Grimsta. Han är 50 år gammal, men många av hans barndomsvänner är redan döda och de flesta dog i unga år.

Det jag gillar med boken är att den hoppar mellan olika tider i Johans liv. Han berättar om barndomen i Grimsta, om sitt jobb på en kriminalvårdsanstalt, sin utbildning på scenskolan, sitt vuxna liv om vartannat. Mest handlar den dock om barndomen i Grimsta på 60-talet. Eftersom jag inte var född på 60-talet känner jag inte igen mig allt han skriver, men vissa saker känner jag ändå igen.

Dock tycker jag att titeln Lill-Tarzan å jag är ganska missvisande. Den här boken handlar om Johan och ingen annan. Lill-Tarzan är bara en av många av hans barndomsvänner och har inte någon större del än t ex Ubbe eller Marre i boken. Det är absolut inget fel med att skriva en bok om sig själv, så bokens innehåll är det inget fel på; det är bara titeln jag stör mig lite på. Men visst vill man också läsa för att få veta vad som har hänt med Lill-Tarzan.


Inga kommentarer: