fredag, maj 18, 2012

På flykt

Av någon anledning hade jag fått för mig att På flykt, den tredje delen i Tad Williams serie om Skuggmark också var den sista delen, men så var det naturligvis inte. Eftersom den första boken blev uppdelad i två när den översattes till svenska så gjorde naturligtvis den andra också det och serien består alltså av fyra delar.

Det upptäckte jag dock inte förrän boken började närma sig slutet, utan att handlingen gjorde det. I den här boken fortsätter kriget mellan människorna och skuggfolket. Boken känns än mörkare än de förra, men är kanske också den bästa hittills eftersom det händer mer och det känns som att de parallella handlingarna börjar hänga ihop lite mer.

Det är fortfarande många karaktärer, men eftersom det i stort sett inte kommer in några nya karaktärer är det inte speciellt svårt att hålla isär dem. Skulle man ändå ha svårt med det finns även i den här boken en alfabetisk lista över karaktär, platser m m. Jag kommer absolut att läsa även den fjärde delen i den här serien, fast det kanske dröjer ett tag eftersom jag inte har den boken hemma och dessutom har många andra böcker som väntar på att bli lästa.

Inga kommentarer: