måndag, april 30, 2012

Slottet i Sydmark

Det var väldigt länge sedan jag läste någon fantasy, men nu har jag läst Slottet i Sydmark, som är första delen Tad Williams serie Skuggmark. Den handlar om ett rike som ligger vid Skuggranden som markerar gränsen mellan människornas riken och de förlorade länderna i norr där skuggfolket lever. Nu börjar Skuggranden flytta sig söderut och Sydmark, där ätten Eddon härskar, hotas och de 15-åriga tvillingarna Barrick och Briony får det tunga ansvaret att styra riket.

Jag har tidigare läst en del av Tad Williams, bl a hans science fiction/fantasy-serie Otherland och delar av serien Minne, Sorg och Törne. Jag gillade Otherland, men var mindre förtjust i Minne, Sorg och Törne, eftersom jag inte tyckte att den skapade något nytt och för att det var lite för mycket religiösa kopplingar.

Religiösa kopplingar finns det även i den här romanen, men det stör mig inte så mycket. Jag tyckte att den var helt okej. Språket är enkelt och lättläst och karaktärerna känns trovärdiga. Speciellt gillar jag vakten Ferras Vansen, som är en ganska ensam person och hemligt förälskad i prinsessan Briony. Jag gillar också Ekoxbane, som jag på något vis tycker påminner om Rool och Franjean från filmen Willow samt Qinnitan, som blir utvald till att bli en av autarkens, guden på jorden, hustrur.

Detta är en helt vanlig fantasyroman, som följer mönstret för en fantasyroman. Dock känns handlingen ibland lite splittrad eftersom det finns så många parallella handlingar. Jag antar att de kommer att knytas ihop och få en mening så småningom, men i denna första bok blir det ibland lite rörigt. Det är också väldigt många karaktärer att hålla reda på. Jag önskade dock fler än en gång att jag hade valt att läsa den på engelska, men översättningen är i alla fall okej. Bitvis kändes boken lite seg, men jag fastnade ändå i historien och kommer absolut att läsa vidare (inte minst för att jag redan har de två nästkommande böckerna i min ägo).

Inga kommentarer: