onsdag, april 11, 2012

Eldvittnet

I Eldvittnet av Lars Kepler sker ett hemskt mord på ett ungdomshem för unga tjejer. Poliskommissare Joona Linna är avstängd i väntan på en internundersökning men skickas till Sundsvall som observatör. En av flickorna är försvunnen och starkt misstänkt för mordet, men Joona Linna är inte övertygad och vill driva fallet vidare.

Deckare är inte min favoritgenre, men jag läste Lars Keplers första roman Hypnotisören och tyckte att den var okej för att vara deckare. Den här romanen var till och med snäppet bättre än Hypnotisören och det var faktiskt ibland lite svårt att lägga den ifrån sig.

Romanen är enkelt skriven och att den är skriven av två personer (Lars Kepler är en pseudonym för Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril) märks inte alls. De korta kapitlen gör att romanen går väldigt fort att läsa.

Jag gillar dock inte riktigt att romanen fortsatte med att handla om Joona Linnas privata problem efter att fallet var löst. Det är antagligen en cliffhanger inför nästa roman och det verkar absolut kunna bli en spännande roman, men jag tycker nog att det är lite fegt att göra "reklam" för den redan i den här romanen. Men jag kommer säkert att läsa även den romanen.

Inga kommentarer: