söndag, februari 05, 2012

The Distant Hours

För ett tag sedan läste jag Den glömda trädgården av Kate Morton och den tyckte jag väldigt mycket om, så jag blev väldigt glad när jag hittade hennes nyutkomna roman The Distant Hours när jag var i London.

Den handlar om Edie Burchill, vars mamma plötsligt får ett brev som varit försvunnet i 50 år. Brevet rör tiden då modern som trettonåring under andra världskriget var evakuerad till Milderhurst Castle. Slumpen kommer att föra Edie till slottet och de excentriska systrarna Blythe och hennes intresse för de hemligheter som döljs på slottet väcks. I slutändan leder det till att hon kommer närmare sin mamma.

Miljön är perfekt, engelsk landsbygd och ett mörkt och dystert slott samt ett mysterium som ska lösas, d v s precis en sådan roman som jag skulle ha älskat som tonåring. Och även som vuxen tyckte jag mycket om den här romanen. Jag ville hela tiden läsa vidare för att få veta vad de tre gamla damerna döljer, vad som egentligen hände med Thomas Cavill och vad som hände mellan Juniper Blythe och Edies mamma.

Jag tycker inte att den var lika bra som Den glömda trädgården, men den är helt klart läsvärd och jag kommer absolut att läsa mer av denna författare.

Inga kommentarer: