onsdag, december 14, 2011

One Day

Det var länge sedan jag läste en bok som jag verkligen gillade, men One Day av David Nicholls var en sådan bok. Jag köpte den när jag var i London, mest för att jag visste att den just blivit till film och jag ville helst läsa boken före jag såg filmen.

One Day handlar om Emma och Dexter- Dex och Em, Em och Dex- som träffas och spenderar en natt tillsammans när de tagit studenten. Deras liv skils sedan åt, men deras vägar korsas genom de följande 20 åren. Dex reser, gör karriär inom media och lever ett gott liv, medan Emma först sliter på en mexikansk restaurang och sedan pluggar och börjar jobba som lärare. Men senare ändras rollerna lite när Emma får framgång som författare och Dexters karriär börjar dala.

Emma och Dexter träffades den 15 juli, St Swithin's Day, 1988 och varje kapitel utspelar sig den dagen varje år i kronologisk ordning. Det är inte ett enkelt upplägg, men jag tycker att David Nicholls klarar det lysande. Det känns inte alls som att man missar information om vad som hänt Dexter och Emma under året som gått.

Nicholls skriver mycket bra och jag fastnade i den här romanen med en gång. Jag uppskattar också väldigt mycket att den inte slutade exakt som jag hade förväntat mig. Jag gillade också att författaren väver in en del av kulturen i landet i romanen på ett sätt som gör att man tydligt märker hur samhället har förändrats under den ganska korta tiden av 20 år.

Sedan så gillar jag självklart att romanen utspelar sig i London. Trots att jag bara varit där tre gånger känns London nästan som hemma och det är kul att känna igen sig i miljöerna (även om jag förstås inte varit på alla platser som nämns). Denna roman kan egentligen bara sammanfattas på ett enda sätt: I loved it!

Inga kommentarer: