söndag, januari 01, 2012

Årets bästa böcker 2011

Förut brukade jag göra en lista på de bästa böcker jag läst under året, men de senaste åren har det inte blivit av, förmodligen för att jag inte läste så många böcker 2009 och 2010. Jag har inte läst speciellt många böcker i år heller (ett mål för 2012 är att läsa mer!), men jag tänkte ändå återuppta traditionen med att göra en lista på de bästa böckerna.


Så min lista för 2011 ser ut så här:
1.Blue Eyed Boy- Joanne Harris
2. The Other- David Guterson
3.One Day- David Nicholls
4. Hotel New Hampshire- John Irving
5. Flickan från ingenstans- Justin Cronin
6. Den glömda trädgården- Kate Morton
7. The Particular Sadness Of Lemon Cake- Aimee Bender
8. Imorgon när kriget kom- John Marsden
9. Hypnotisören- Lars Kepler
10. Dorés bibel- Torgny Lindgren

Ungefär hälften av de bästa böckerna jag läst under 2011 är på engelska, vilket inte är förvånande eftersom jag läst en hel del på engelska i år. Intressant är också att trots att jag läst fler böcker av kvinnor än män (12 av män, 20 av kvinnor, 2 av en man och kvinna) så är det flest manliga författare på min lista på de bästa böckerna. Det är dock inte något jag tänker speciellt på varken när jag väljer böcker eller läser dem.

Inga kommentarer: