lördag, december 10, 2011

Flyga högt

Flyga högt av Katarina von Bredow är en ungdomsroman som handlar om Vendela, som går i nian. Vendela är bästis med Tove och de umgås mycket med Nils och Loke. Tove och Loke blir tillsammans och Vendela vill gärna bli tillsammans med Nils, men han verkar vara lite för blyg.

Plötsligt en dag kommer en ny tjej, Silja, till klassen och inget blir sig likt. Silja tar plats och struntar i oskrivna regler och helt plötsligt gäller inte längre den givna rangordningen i klassen. Rollerna förändras och Vendela måste välja mellan kärlek och vänskap.

Jag har läst Katarina von Bredows tidigare romaner och jag har gillat de flesta.  Hennes romaner ger alltid något att tänka på och det gillar jag. Jag gillade verkligen den här  romanen också. Den är lättläst och det händer saker hela tiden. Jag känner igen mycket av mina egna funderingar kring de roller man har i klassen. Jag upplevde själv att jag på högstadiet "fastnat" i en roll som kanske var jag på låg- och mellanstadiet, men som jag inte kunde ta mig ur förrän jag började på gymnasiet.

Jag uppskattar också att läsa om ungdomars liv för att få uppleva allt det jag själv aldrig fick uppleva när jag själv var i den åldern. Trots att det är en ungdomsroman har den mycket att ge även en vuxen läsare. Jag gillade som sagt den här romanen och jag kommer absolut att rekommendera den, och Katarina von Bredows andra romaner, till mina elever.

Inga kommentarer: