fredag, september 30, 2011

The Particular Sadness Of Lemon Cake

Jag köpte den här romanen i London, av misstag. Jag slank in på WH Smiths på stationen på Liverpool Street för att köpa något att läsa och hade valt ut två böcker (för det var köp en, få en för halva priset) och eftersom jag hade lite bråttom råkade jag i hastigheten ta fel bok eftersom den här hade ett omslag som liknade den bok jag hade valt ut.

Men det visade sig vara ett bra misstag, för The Particular Sadness Of Lemon Cake av Aimee Bender var riktigt bra. Den handlar om Rose Edelstein som på sin nionde födelsedag har bett sin mamma baka en citronkaka, men när hon smakar på den upptäcker hon att hon inte bara kan känna smaken av kakan utan också kan känna smaken av sin mammas känslor i kakan.

Detta gör förstås Roses liv besvärligt, för varje gång hon äter kan vad som helst avslöjas om den som har lagat maten. Hennes förmåga gör att hon konfronteras med sin familjs hemligheter; sin mammas otrohet, sin pappas avståndstagande och sin brors världsfrånvändhet.

Jag gillade verkligen den här romanen, trots att magisk realism inte precis är min grej. Det jag främst gillade med den var Aimee Benders sätt att skriva. Hon har ett mycket bra språk som verkligen tillatalade mig. Det enda som jag har att invända mot språket är att hon inte markerar repliker på något sätt. Det gör att läsningen försvåras något, även om hon faktiskt ändå lyckas göra det ganska tydligt vad som är repliker och inte.

Jag har aldrig sett någon roman av Aimee Bender i Sverige, så jag tror inte att de har blivit översatta till svenska. Men jag kommer nästan alldeles säkert att köpa någon fler roman av henne nästa gång jag åker till London.

Inga kommentarer: