måndag, juli 26, 2010

The Kill Call

Trots att jag egentligen inte gillar deckare speciellt mycket gillar jag Stephen Booths böcker. Jag var därför rätt säker på att jag skulle gilla The Kill Call, som är den nionde boken med poliserna Diane Fry och Ben Cooper i huvudrollen.

Den här gången hittas ett lik på en ödegård ute på heden. Offret visar sig vara en hästhandlare med lite tvivelaktiga affärer, eftersom han köper hästar som han sedan låter gå till slakt och bli människomat. Spåren leder också till Edendales jaktlag såväl som till deras motståndare. Snart försvinner också offrets affärspartner och sökandet efter honom för Fry och Cooper lite närmare varandra.

Det som gör att jag gillar Booths deckare mer än andra deckare är att karaktärerna känns äkta och att det finns en dynamik mellan dem. I den här boken känns det som att de kommer varandra lite närmare. Jag tyckte dock inte att detta är den bästa av hans böcker. Den var inte speciellt spännande och även om man ville veta hur det skulle gå så kände jag inte att jag vill veta det NU.

Men den är helt klart läsvärd. Jag gillade också att fenomenet rävjakt, som ju fortfarande är ett ganska hett ämne i England, diskuterades. Frys ståndpunkt är ganska lik min egen:
Ben, as far as I'm concerned, the hunt is all about violence. Even if the violence is dressed up i red coats and following an artificial scent, it's still about violence. Basic principle.

Inga kommentarer: