fredag, november 17, 2006

Homecoming

Homecoming av Cynthia Voigt är ytterligare en ungdomsroman på engelska som jag läst på grund av ett skolarbete. Valet av bok var dock fritt. Romanen handlar om fyra barn som blir övergivna av sin mamma på en parkeringsplats utanför ett köpcenter. De var på väg till en släkting och den äldsta systern Dicey föreslår att de ska gå dit. På kartan ser det inte så långt ut, men det är det. De har inte särskilt mycket pengar och det är svårt för dem att klara sig. Och när de väl kommer fram till sitt mål visar det sig att resan inte är slut.

Språket i boken var ganska enkelt och den var som en äventyrsroman. Därför tror jag att detta är en roman som kan intressera ungdomar. Dock tror jag inte att jag kommer att använda den i min undervisning, utom möjligen för att exemplifiera saker i det amerikanska samhället. Själv hade jag bitvis lite svårt att engagera mig i handlingen.

Karaktärerna var inte heller särskilt intressanta, med undantag för några mindre viktiga karaktärer som jag gärna skulle ha velat veta mer om. Till exmpel mamman- varför övergav hon sina barn? Vad var det som ledde fram till att hon hamnade där hon gjorde? Varför blev det som det blev? Även mormodern och den yngre systern Maybeth, som inte talar annat än i den närmaste familjen är intressanta karaktärer. Det är dock möjligt att man får veta mer om dem i senare i serien.

Boken är nämligen ett bra exempel på amerikanska värderingar. Barnen är visserligen fattiga, men de har sin stolthet och vägrar söka hjälp hos socialtjänsten och vägrar ta emot välgörenhet. Dicey är mycket företagsam och istället för att tigga eller stjäla pengar lyckas hon hitta olika arbeten för att tjäna lite pengar, t ex att bära folks matvarukassar i shoppingcenter. När de kommer fram till släktingen skaffar hon också ett arbete. Hon köper utrustning för att putsa fönster och skaffar sig snabbt en kundkrets bland affärsinnehavarna i området.

Detta är som nämnts den första boken i en serie. Jag vet inte om jag är intresserad av att läsa fler böcker, men om jag gör det så är det förmodligen bara för att få bekräftat att huvudpersonen Dicey kommer att lyckas i livet och bli rik och lycklig.

1 kommentar:

Tekoppen sa...

Jag har läst hela serien och kan inte minnas att Dicey blev vare sig rik eller lycklig. Jag kan varmt rekommendera A Solitary Blue, där syskonen Tillerman bara finns med på ett hörn. I Diceys Song beskrivs mormodern mer ingående. The Runner handlar om barnens morbor, en stark bok. Sons Afar handlar om hur två av syskonen, de båda pojkarna, letar reda på sin pappa. Sedan finns det en bok om Dicey som vuxen - Seventeen Against the Dealer - som jag inte minns särskilt mycket av. Mina absoluta favoritböcker med Voigt är When She Hollers och David & Jonathan. Sedan tolkar jag inte barnens vägran att vända sig till socialtjänsten som ett uttryck för The American Dream, utan för rädsla. De vet att de kommer skiljas åt och vågar inte lita på vuxenvärlden.

Mina tidiga tonår - från 10 till femton - var genomsyrade av Voigt och jag minns att jag gillade hur samma personer återkom i många olika böcker, ur nya vinklar varje gång.