torsdag, november 17, 2011

Änglamakerskan

Trots att jag valt att lägga in en bild på boken, så har jag lyssnat på Änglamakerskan av Camilla Läckberg som ljudbok. På så vis kan jag lyssna medan jag jobbar och dessutom upplever jag att deckare blir bättre när jag lyssnar på dem istället för läser.

Deckare är inte min favoritgenre och därför har jag heller aldrig varken läst eller lyssnat på något av Camilla Läckberg (dock har jag nog sett en filmatisering av den första romanen). Men jag tilltalades både av omslaget och baksidestexten, så jag valde att lyssna på den. Den utspelar sig i Fjällbacka och handlar om polisen Patrik och hans sambo Erika, vilket alla hennes böcker gör, såvitt jag förstår.

I denna åttonde roman får en gammal gåta sin upplösning. 1974 försvinner en hel familj, bortsett från tvååriga Ebba, spårlöst och polisen misstänker brott men hittar inga bevis. Ebba har nu återvänt för att med sin man Mårten renovera den gamla barnkolonin och starta pensionat. När någon försöker sätta eld på huset blir polisen inkopplad.

Man får parallellt läsa/höra om händelser som inträffade i början av 1900-talet och vad som händer i nutiden och däremellan vecklas också gåtan om vad som hände Ebbas familj ut. Jag tycker att handlingen är helt okej och det är inte givet från början hur det hela ska sluta (som det många gånger är i deckare). De flesta karaktärer är ytliga och stereotypa och språket är enkelt. Detta är en ganska lagom roman- det är varken storartad eller dålig litteratur.

Inga kommentarer: