måndag, december 06, 2010

Den jag älskar

Den jag älskar av Emily Giffin handlar om Ellen Dempsey, som har en framgångsrik karriär som fotograf, en fin våning i New York och ett perfekt äktenskap med maken Andy. Men tre månader in i det lyckliga äktenskapet stöter Ellen på Leo, hennes första stora kärlek som försvann ut ur hennes liv efter ett bråk för sju år sedan. Eftersom hon inte kan glömma Leo börjar hon ifrågasätta sitt äktenskap med Andy.

Detta är ju ett ganska uttjatat tema, men jag tycker ändå att Emily Giffin lyckas rätt bra. Det är inte uppenbart från början vilken man Ellen kommer att välja eftersom hon inte faller i fällan att porträttera den ena som en bra människa och den andra som en dålig människa. Istället har både Andy och Leo både goda och dåliga egenskaper, vilket gör att de känns som verkliga personer.

Detta är en lättläst, charmig och underhållande, och något så ovanligt som oförutsägbar, chic lit-roman som definitivt är läsvärd. Den är dock mer allvarlig och inte lika humoristisk som romaner i den här genren brukar vara, men det tycker jag inte gör något. Sedan så tycker jag i och för sig att Ellen väljer fel, men det gör ju även Ivanhoe och den romanen/filmen tröttnar man ju aldrig på trots det.

Inga kommentarer: