torsdag, februari 02, 2006

Svenska för idioter


Jag har läst Svenska för idioter av Mats Wahl. Det är en ungdomsbok och en ganska typisk sådan. Den handlar om Henke, som börjar på gymnasiet. Han har kommit in på den "sämsta" linjen och klassen är väldigt stökig. Henke har några år tidigare förlorat sin lillasyster i en olycka, hans styvfar sitter i fängelse och han har aldrig träffat sin pappa. En dag anmäler han sig till en danstävling tillsammans med en tjej som har inte känner. Elin och han blir vänner, vilket hennes pojkvän inte tycker om. Den enda läraren på skolan som Henke gillar är svenskläraren Johanna. Bokens titel syftar också på en bok som klassen skriver tillsammans på svenskan fram till dess att läraren råkar ut för en olycka.

Det händer väldigt mycket i den här boken och en del händelser har inte med varandra att göra. Det kan bli lite väl mycket ibland, även om händelserna i sig är intressanta och spännande. Jag tyckte inte heller att dialogen alltid kändes naturlig. Jag tyckte också att det var att läsa avsnitten som Henke skriver i sin bok. De var talspråkligt skrivna och många ord var felstavade, även väldigt enkla ord. Det var naturligtvis ett medvetet grepp av författaren, men jag störs väldigt mycket av det. Kanske beror det på att jag själv stavar väldigt bra eller kanske på att jag ska bli svensklärare. Jag tyckte inte heller att felstavningarna och talspråket i de avsnitten var helt realistiska.

Som blivande lärare blev jag både rädd och frustrerad av eleverna i den här boken. Elever som kommer och går som de vill, elever som pratar i mobiltelefon på lektionerna, elever som svär och säger fula ord till varandra, elever som vägrar göra det man ber dem om o s v. Det är nästan så att jag undrar om lärare verkligen är något som jag vill bli. Som tur är tror jag inte att det är riktigt så illa. I alla fall är det inte så på min praktikplats. Även om klassen där är lite stökig så är de rena änglarna jämfört med eleverna i den här boken.

Jag fastnade väldigt fort för den här boken och blev intresserad för hur det skulle gå med Henke. Vem var mannen i hans mormors hus som han slog med hammaren? Vem är det som har fifflat med läraren Johannas cykelbromsar? Eller var det så att någon tagit fel på cykel och det egentligen var meningen att Henke skulle ha råkat ut för en olycka? Ska Henke och Elin bli ihop? Dessa och många fler frågor vill man ha svar på när man läser boken. På det stora hela var boken intressant, spännande och tankeväckande och definitivt läsvärd.

1 kommentar:

Lina sa...

Hej!
Jag undrar om du möjligtvis har denna bok till salu? Har behov av den i studie syfte men finns inte att köpa någonstans.. Vänligen Lina