tisdag, februari 21, 2006

Digital Fortress



I helgen läste jag ut Digital Fortress av Dan Brown. Det innebär att jag har läst alla hans böcker och detta är den första bok han skrev, även om den utkom senare än Da Vinci-koden. Och enligt min mening så är detta också den hittills sämsta av hans böcker. Jag läste den på engelska och är osäker på om den ens finns översatt till svenska.

National Security Agency, NSA, har en grupp som jobbar med att knäcka koder. En av dessa är den vackra och smarta matematikern Susan Fletcher. Plötsligt stöter deras stora, dyra kodknäckningsmaskin på en kod som inte går att knäcka. Den oknäckbara koden är ett finurligt sätt att hålla NSA som gisslan, med hot om att förstöra för amerikanskt informationsssamlande. Snart upptäcker Susan att hon inte bara kämpar för natinell säkerhet utan också för sitt liv och också livet på mannen hon älskar.

Historien känns väldigt tunn och inte särskilt trovärdig, speciellt som många viktiga saker inträffar helt slumpmässigt och på ren tur. Jag får också för mig att det finns en massa faktafel, även om jag inte är tillräckligt kunnig för att säga det säkert. Men jag tycker att det är rätt konstigt att en stor och extremt dyr datamaskin för kodknäckning kan överhettas. T o m min PC här hemma stänger av sig själv om den blir för varm och det borde vara en säkerhetsgrej som finns även på stora och dyra datorer. Och att det skulle komma "discoljus" och färgad rök från en överhettad dator tycker jag också verkar lite underligt. Det fanns även andra små tveksamheter när det gällde tekniken.

Även karaktärerna var väldigt stereotypa: en vacker och intelligent hjältinna, en lika smart hjälte (som får hjältinnan på slutet), en hårt arbetande chef, en lat och något överviktig datakille och slutligen en otrevlig och arrogant "usual suspect". Den enda person som jag känner något engagemang för är den manliga hjälten, annars tycker jag att alla personer är helt intetsägande.

Jag tycker också att det var alldeles för många mord. De flesta var dessutom helt onödiga. Det känns mest som att författaren stoppat in morden för att skapa dramatik i historien. Men det lyckas inte riktigt och dramtiken känns mest bara konslad. Detta är absolut ingen bok jag kan rekommendera. Den var inte rakt igenom usel utan hade vissa intressantare partier, men man har inte missat nåt om man inte läser den.

Inga kommentarer: