onsdag, februari 22, 2006

Lysistrate

Jag har läst Lysistrate av Aristofanes för att jag ska använda mig av den i min undervisning. Den handlar om Lysistrate som, precis som alla andra athenska kvinnor, har tröttnat på att männen ständigt är borta och krigar mot Sparta. Lysistrate kommer därför på en plan för att få männen att sluta kriga: de ska sexstrejka. Hon lyckas också få med sig de spartanska kvinnorna i planen. Det är svårt, för kvinnorna vill ju också ha sex, men så småningom lyckas planen i alla fall och de ställer till med fest.

Den version jag läste var en ganska modern version, vilket gjorde att den var väldigt lättläst. Pjäsen är inte heller särskilt lång. Men den var väldigt rolig. Jag skrattade högt för mig själv flera gånger medan jag läste den. Några exempel:
LYSISTRATE: Nåväl. Det som vi måste avstå från är - kuken.
KLEONIKE: Jag gör det inte. Kriget får väl ha sin gång.
MYRRINE: Och inte heller jag. Låt kriget ha sin gång.
LYSISTRATE: Och det säger du, din spätta. Var det inte du som sa att du ville låta klyva dig på mitten för att få slut på kriget?
KLEONIKE: Ja, vad som helst, men bara inte det! Du vet att inget är som veken, o Lysistrate!


EN I GUBBKÖREN: Kom ska du få en kyss.
EN KVINNA: Försök! Sen kan du gråta utan lök!

EN KVINNA: Eller sparka till den busen?
GUBBEN: Det är bättre- visa musen!

EN ATHENARE: Ja, till och med spartanerna var trevliga! OCh vi har supit så vi blev förbannat kloka.
RÅDSHERREN: Det stämmer - för som nyktra var vi idioter.

Inga kommentarer: