torsdag, februari 09, 2006

Solrosskogen



Lesley O'Malley är sjutton år och kär för första gången i sitt liv. Det enda problemet är att hon inte vågar bjuda hem pojkvännen på grund av moderns underliga beteende. Lesleys mamma kommer från en ungersk adelsfamilj och har suttit i ryskt koncentrationsläger under 2:a världskriget. Modern har haft hemska upplevelser och dessa påverkar henne fortfarande. Men Lesley och hennes familj föreställer sig att de gamla såren kommer att läka bara de älskar henne tillräckligt mycket. Mamman blir dock inte bättre och till slut tvingas familjen bevaka henne dygnet runt. Detta leder till slut mamman till en desperat och fruktansvärd handling.

Detta är kort om handlingen i Solrosskogen av Torey Hayden. Till skillnad från de flesta av Torey Haydens böcker är detta en fiktiv roman, som dock bygger på verkliga händelser. Jag har läst allt hon har skrivit och älskar hennes böcker. Denna bok var inget undantag. Den var otroligt bra och jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Man vill hela tiden läsa mer för att få veta mer om vad som har hänt mamman under kriget och hur det ska gå för Lesley och hennes familj.
Detta är också en bok som väcker känslor. Man tycker förstås synd om mamman för det hon varit med om kriget: "Det här är det mest tragiska jag någonsin hört talas om", sade han. "Jag vill att ni ska veta att det känns förfärligt Ingen som hör vad hon har varit med om kan känna annat än oändligt medlidande med er hustru".. Jag kan dock också känna att jag blir irriterad på henne för att hon inte kan släppa det och glädja sig åt det hon har, d v s en man och två döttrar som älskar henne. Jag tycker inte heller att det mamman gör kan ursäktas med att hon varit med om hemska saker, bara förklaras. Jag blir också arg på pappan som lämpar över ett alldeles för stort ansvar på sina barn, speciellt Lesley som är äldst, och inte verkar vara villig att ge sin fru den hjälp hon så uppenbart behöver.

Boken är väldigt välskriven, som allt annat av Torey Hayden, och den griper tag i läsaren. Det som jag främst tycker är intressant är det psykologiska i romanen. Jag vill veta varför mamman handlar som hon gör. Jag vill veta varför pappan handlar som han gör. Och jag vill veta vilka konsekvenser det får för de båda barnen, Lesley och Megan. Jag kan verkligen rekommendera den här boken; den var mycket bra.

Inga kommentarer: